Lassan az oktatóprogram végéhez értünk. Azt hiszem, teljesen jogos a fejezet fõcíme, akár az alcím kiegészítése nélkül is. Neked is szegezhetném, nyájas olvasó, s úgy vélem, ugyanolyan tanácstalanul hallgatnál te is. Azt hiszem, hogy az emberi léthez kapcsolódó alapvetõ fogalmakat és problémákat mindig csak megközelítõlegesen lehet vázolni. Hosszas ismeretelméleti fejtegetéseket helyettesítsen egy ókori szólás: Változnak az idõk és mi is változunk azokban. A szerelemrõl legfeljebb az mondható el, hogy nekem, itt és most, a kérdés föltevésekor mit jelent - és anélkül, hogy az örkényi ragozási sort teljesen idézném: neked, itt és most, a kérdés föltevésekor mit jelent...
Elõször is, a szerelemrõl nem annyira beszélni kell, mint élni, érezni és éreztetni. (Milyen szépen illeszkedik ide Wittgenstein aforizmája: Amirõl nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.) Aki még nem éreztette, érezte és élte, az "spekulatív" módon nem értheti meg. Másodszor az ideális szerelemben valamilyen módon az elõbbiekben fölvázolt, ismertetett szerelemfelfogások valamiféle, személyre szabott szintézisének kell kialakulnia, mindkét fél közös közremûködésével. Véleményem szerint ennek a szintézis-követelménynek mond ellent a legfrissebb "szakirodalom" egyike, Jared Diamond könyve. Munkájában ugyanis - Miért élvezet a szex? Az emberi szexualitás evolúciója Bp., 1997. (az eredeti is 1997-es) - csak egyetlen megközelítést "preferál". (Egyébként nemcsak õ, hanem a többi "összefoglalás" is; így illeszkedve a korábban meghatározott 20. századi szerelem-értelmezési koncepcióba.) Harmadszor én szerencsének és rokonszenvesnek tartom, ha ebben a kialakuló szintézisben a szókratészi és catullusi felfogás-hagyomány kapna dominanciát - bizonyos önmérséklettel
.
Úgy vélem, hogy a szexualitásnak nincs domináns súlya - a másik társsá emelkedése fontosabb ennél - de ezen lehet vitatkozni. A szerelem ma az író és a mindenkori olvasó álláspontját jelent, vállalva a választás konfliktusokozó következményét is.
|
|
|
A mai, a mindenkori szerelemfelfogás részben a 20. századi felfogások függvénye, részben pedig annak, hogy a program olvasója személy szerint milyen értelmezést alakít ki a huszadik századi szerelemfelfogásra épülve az eddig ismertetett fogalmi jelentések megfelelõ beolvasztásával. |
|
|
|
Ha saját álláspontod meg akarod fogalmazni, akkor írj egy esszé jellegû (vagy értekezõ) fogalmazást arról, hogy te mit értesz a szerelem alatt, milyen elvárásokat és milyen kötelezettségeket. Magad dönts arról, hogy ezt tanárodnak és/vagy bizalmasodnak és/vagy szerelemesednek megmutatod! |
|